A 2014. márciusban hatályba lépő új Ptk. bevezeti a "bizalmi vagyonkezelés" intézményét. A bizalmi vagyonkezelés koncepciójának a bevezetése egyrészt értelmezhetővé teszi a hatóságok és bíróságok számára a külföldön jelenleg is alkalmazott vagyonkezelési struktúrákat, másrészt az új szabályok Magyarországon is megteremtik a kereteit az ilyen jellegű struktúrák működtetésének. A magyar jogrendszerbe való bevezetés célja a tulajdonosi pozíció és a tulajdon tárgyának hasznosításával, és az azzal összefüggő döntéshozatalnak a szétválasztása. A vagyonkezelő a tulajdonos erejével és hatalmával tudja fialtatni a vagyont más érdekében és javára.
A kormány által benyújtott törvényjavaslat az üzletszerűen végzett bizalmi vagyonkezelésre ír elő követelményeket, illetve a tevékenységet nem üzletszerűen végzőkre határoz meg szabályokat. A befektetők és az ügyfelek védelme érdekékben az üzletszerűen végzett bizalmi vagyonkezelői tevékenység csak megfelelő személyi és tárgyi garanciákkal bíró vállalkozásokra bízható.
A bizalmi vagyonkezelő vállalkozás működésének személyi feltételei - egyebek között - előírják a vezető állású személyek és tagok vonatkozásában a jó üzleti hírnév igazolását. A jó üzleti hírnevet a kérelmezőnek, illetve annak kell bizonyítania, akinek érdekében áll, hogy azt a hivatal elfogadja. A jó üzleti hírnév igazolásának módját a kérelmező megválaszthatja, azonban a hivatal egyéb, általa meghatározott iratok (okmányok) benyújtását írhatja elő.
Nem fér kétség annak jó üzleti hírnevéhez, aki mentes a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás óvatos, körültekintő és megbízható működését veszélyeztető befolyástól, jó üzleti hírnévvel rendelkezik, valamint biztosítani képes a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás megbízható, gondos irányítását, ellenőrzését, illetve működését, továbbá akinek üzleti kapcsolatrendszere és tulajdonosi szerkezete átlátható és ezáltal nem zárja ki a bizalmi vagyonkezelő feletti hatékony felügyelet gyakorlását. A Felelős Vállalkozások Irányítási Modelljének irányítási célkitűzéseit és alapelveit megvalósító gyakorlatok alkalmazásának igazolásával a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás biztosíthatja a jó hírnévhez kapcsolódó elvárásoknak való megfelelést. Ebben nyújt segítséget a "Trusted Business - Felelős Vállalkozás" képességfejlesztési és minősítési program.
A tervezett jogszabály alapján a bizalmi vagyonkezelő vállalkozásnak kell bizonyítania az ügyfelei és a hivatal felé, hogy az általa megkötött bizalmi vagyonkezelési szerződéseket a Ptk. és e törvény rendelkezései szerint szerződésszerűen – különösen ügyfele számára legkedvezőbben – teljesítette. Tekintettel arra, hogy a kisebb ("lakossági") ügyfelek vonatkozásában a bizalmi vagyonkezelő vállalkozást szerződéskötést megelőző tájékoztatási kötelezettség is terheli, a bizalmi vagyonkezelő vállalkozásnak lényegében publikussá kell tennie a főtevékenység keretében ellátott vagyonkezelői üzletmenet megfelelőségére és átláthatóságára vonatkozó szabályait, továbbá folyamatosan biztosítania kell a közzétett információk szerződött ügyfelek és a hivatal általi ellenőrizhetőségét. Ezen tájékoztatási kötelezettség többek között kiterjed a vagyonkezelés – különösen a kezelt vagyon megóvása, hasznosítása – során érvényesülő célkitűzésekre, a kezelendő vagyonba tartozó vagyontárgyakkal kapcsolatos legfontosabb kockázati tényezőkre, különösen a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás mérlegelését korlátozó kockázati szintekre, annak megállapítási módjára és a vagyonkezelő rendelkezési jogát érintő egyéb, lehetséges korlátokra.
A "Trusted Business Partners - Felelős Vállalkozások Magyarországon" portál alkalmazásával a regisztrált tagok kiválaszthatják az üzleti céloknak és az üzleti környezet elvárásainak megfelelő, a bizalmi vagyonkezelő vállalkozás számára releváns irányítási kockázatok kezelésére leginkább alkalmazható alapelveket és gyakorlatokat, amelyeket irányítási célokként kitűzhetnek a szervezet számára. A vállalkozások az irányítási célok bemutatásával meggyőzhetik meglévő, vagy potenciális üzleti partnereiket arról, hogy tisztában vannak a felelős vállalkozás irányítására vonatkozó - nemzetközi szabványokra, illetve kontrollmodellekre épülő - követelményekkel. A portál használata támogatja az irányítási ismeretek és készségek felmérését, a beazonosított hiányosságok megszüntetésére alkalmazható gyakorlatok megismerését és elsajátítását - önképzés, e-learning, on-line vagy akár helyszini tanácsadás igénybe vételével. A "Trusted Business - Felelős Vállalkozás" minősítési eljárás megfelelő garanciát nyújt arra vonatkozóan, hogy a minősítés valós képet mutasson arról, hogy a vállalkozás milyen mértékben és milyen eredményesen törekszik a felelős vállalkozás irányítási elveinek és gyakorlatainak megvalósítására.
A képességfejlesztési és minősítési program mellett a képzési és tanácsadási támogatást személyre szabottan megvalósító mentoring programok is biztosítják a bizalmi vagyonkezelői vállalkozások sikeres magyarországi elterjedését.
Kapcsolódó cikkeink: Felelős vállalatirányítással az üzleti bizalom erősítéséért, Képességfejlesztési és Minősítési Program, Trusted Business Partners - Felelős Vállalkozások Magyarországon, Miben különbözik más üzleti kiválósági modellektől?
Ajánlataink: Előfizetési opciók, Trusted Business Academy - Felelős Vállalkozások Képzési Programja, Mentoring programok a vállalatirányítási képességek fejlesztésére
Habár a felelős vállalatirányítás (Corporate Governance) alapelveire gyakran csak mint a tőzsdén jegyzett vagy multinacionális nagyvállalatok számára a felügyeleti hatóságok vagy nemzetközi szakmai szervezetek által közreadott és többé-kevésbé betartott ajánlások kapcsán gondolunk, valójában a felelős vállalatirányítás alapelveinek követése - messze túlmutatóan az előírt megfelelési követelményeken - az üzleti bizalom kialakítása és fenntartása miatt minden - piaci körülmények között működő - gazdasági szervezet számára fontos.
A bizalomra épülő üzletmenet (Trusted Business) valamennyi érintett fél, vagyis a tulajdonosok és befektetők, az alkalmazottak, a vevők és szállítók, a hitelezők, továbbá a társadalmi-gazdasági-ökológiai környezet fenntartásában felelősséggel és hatáskörrel bíró hatóságok, valamint a közérdekű szervezetek számára kiemelt jelentőségű. Az üzleti kockázatok tudatos felvállalása a gazdasági fejlődés és innováció nélkülözhetetlen eleme, ezért nem mindegy, hogy akár a mikro-, akár a makro környezetben jelen lévő, az üzleti célok teljesülését befolyásoló bizonytalanság, vagyis az üzleti-, környezeti-, jogi-, társadalmi-, humán-, stb. kockázatok kezelése mennyire "olajozottan" történik. Az üzleti kapcsolatokban megkerülhetetlen bizonytalanság felvállalását és elfogadását jellemző üzleti bizalom alacsony szintje egyrészről beszűkíti valamennyi - a gazdaság működtetésében érdekelt - szereplő fennmaradási és fejlődési lehetőségeit, másrészről a bizalomhiányból fakadó "kockázati felár" (pl. magasabb kamatok, biztosítási díjak, behajtási költségek, stb. formájában) indokolatlanul megnöveli a működési költségeket, ezzel csökkentve a hatékonyságot és a versenyképességet.
Valamennyi gazdasági és társadalmi szereplő számára fontos, hogy a kereslet és kínálat piaci viszonyait, a közösségi érdekeket érvényre juttató kötelező szabályzási környezetet és az adott vállalkozás fenntartásában érdekelt felek elvárásait egyaránt figyelembe vevő vállalatirányítási kultúra támogassa a fenntartható fejlődéshez szükséges kockázatvállalás optimális kereteit a tartós és eredményes üzleti kapcsolatok kialakításában és fenntartásában. Az üzleti bizalom kívánt szintjének eléréséhez tehát minden gazdálkodó szervezet által értelmezhető és betartható irányítási alapelvek és azok megvalósítását támogató legjobb gyakorlatok mind szélesebb körű megismerése és az adott üzleti működés feltételeihez igazodó alkalmazása kívánatos. Értelemszerűen minél több és többféle üzleti kapcsolattal, illetve érdekelttel rendelkezik egy vállalkozás, annál fontosabb az üzleti bizalom erősítését támogató irányítási rendszer működésének ellenőrzése és átláthatóvá tétele. Mindazonáltal az irányítási követelményekhez való sikeres alkalmazkodás és az elért eredmények érdekelt feleknek történő hiteles bemutatása egyaránt fontos az induló, a növekedési vagy akár a kialakult érettségi fázisban lévő szervezetek számára - mérettől, iparágtól és tulajdonosi formától függetlenül.
Az üzleti bizalom erősítése kapcsán a felelős vállalatirányítással szemben támasztott legfontosabb követelmények:
A felelős vállalatirányítás rendszerének kialakítása és fenntartása a következő alapokra épít:
Az irányító testületek (igazgatóság, felügyelőbizottság) ellenőrzési felelősségének meghatározására egyrészről az adott gazdasági szervezet típusára vonatkozó jogszabályok szerint, másrészről a tulajdonosok és az üzleti környezet elvárásainak megfelelően kell, hogy sor kerüljön. A tőzsdei kereskedésben részt vevő, vagy állami/költségvetési tulajdonossal rendelkező vállalatok esetében a vezető testületek felállításának, elszámoltathatóságának és javadalmazásának kérdései, csakúgy, mint a kisebbségi tulajdonosok érdekeinek védelme a felelős vállalatirányítási ajánlások kiemelt fontosságú területei, melyek egyre hangsúlyosabban jelennek meg a tőzsdéken nem jegyzett, illetve a kis- és közepes méretű vállalkozások kapcsán is.
Speciális mentoring ajánlatainkról itt olvashat: Mentoring programok a vállalatirányítási képességek fejlesztésére
További információk: Oldaltérkép - Híreink
A Budapesti Gazdasági Főiskolával és a European Certification and Qualification Association (ECQA) egyesülettel való együttműködés keretében a BPM-GOSPEL (2010-1-HU1-LEO05-00036) Leonardo da Vinci innováció-transzfer projekt nyilvános eredményei (az irányítási modell és annak alkalmazását bemutató cikkek illetve esettanulmányok) megjelennek a "Trusted Business Partners - Felelős Vállalkozások Magyarországon" portálon.
A felelős vállalatirányítás, vagyis a vállalkozási tevékenység fenntartható módon, az üzleti és a környezeti kockázatoknak megfelelő szabályozottsággal történő folytatása a vállalkozás eredményes működésében érdekelt valamennyi piaci szereplő alapvető érdeke. Igaz ez magára a vállalkozásra, annak tulajdonosaira, befektetőire, támogatást nyújtó szervezeteire, szállítóira, vevőire, finanszírozó bankjaira, a vele biztosításokat kötő intézményekre, továbbá arra a közösségre is, ahol adót fizet és munkahelyeket tart fenn. Programunk az alábbi területeken nyújt hathatós támogatást:
A ”Trusted Business - Felelős Vállalkozás” képességfejlesztési és minősítési programban való részvétel támogatja:
A "Trusted Business - Felelős Vállalkozás" képességfejlesztési és minősítési program ismert irányítási keretrendszerek (COSO, COBIT és Enterprise SPICE) adaptálásával a BPM GOSPEL (2010-1-HU1-LEO05-00036 Leonardo da Vinci) projekt keretében kidolgozott és közzétett Felelős Vállalkozások Irányítási Modelljét alkalmazza. A modell a vezetés által is jól értelmezhető irányítási célkitűzéseket, és az ezekhez társuló fő kockázati területeket határozza meg és a lényeges irányítási kockázatok mérséklésére adható válaszokhoz rendeli az alkalmazható COSO, COBIT és Enterprise SPICE referenciamodellek folyamatait. Ezen referencia modellek az általános szakmai elfogadottságuk révén alkalmasak az irányítási folyamatok ISO/IEC 15504 szabvány szerinti felmérésére és a felmérés eredményeinek bemutatásával az értékelt vállalkozások, illetve üzleti egységek megjeleníthetik a megbízható üzleti működés és beszámolás követelményeinek való megfelelőségüket.
Az irányítási követelmények - az üzleti környezet által elvárt - lefedettségének és az irányítási képesség optimális szintjének elérését a European Certification and Qualification Association (ECQA) egyesület által akkreditált Internal Financial Control Assessor képzési és vizsgaprogram keretében elsajátítható és tanúsítható személyi képességek, valamint a vállalkozás által alkalmazott jó irányítási gyakorlatok támogatják:
Mint azt a fenti ábra is illusztrálja, az irányítási folyamatok javításához és képesség-meghatározásához kapcsolódó személyes szaktudás és ellenőrzési tapasztalat adja meg a vállalkozás által elvégzett vagy elvégeztetett vizsgálatok hitelesítésének, vagyis a vállalkozás által bemutatott eredmények minősítésének alapját. A minősítési eljárás során a lefolytatott vizsgálati eljárás előírt követelmények szerinti megfelelőségének ellenőrzésével és igény esetén független fél általi helyszíni vizsgálattal lehet a megfelelő szintű bizonyosságot szerezni.
A minősítési eljárás eredményes lefolytatásával nemcsak a vállalkozás szerez "Trusted Business" minősítést, hanem a vizsgálatot lefolytató szakember is jogosulttá válik a "Trusted Business Advisor" képesítésre, melyet az ECQA nemzetközi szervezet igazol.
Ha eddig még nem volt alkalma, akkor regisztráljon most! A Vállalkozói KLUB-tagságra vonatkozó regisztráció ingyenes!
A honlapot fenntartó Trusted Business Partners Kft elérhetőségei:
Cím: 2094 Nagykovácsi Katica u. 12.
Telefon: +36 30 9841 641
E-mail: ivanyos(at)trusted.hu